محصولاتی که تولید میکنیم بیشتر در حوزهی بایوتک و دارویی هستند. البته کم و بیش در صنایع غذایی نیز فعالیت میکنیم. محصولات شرکت در حوزهی صنایع دارویی عبارتند از: بیورآکتورها، فرمانتورها، مخازن ساخت، مخازن آب قابل تزریق که در صنایع دارویی کاربرد دارند مثلWFI و PW، سیستم توزیع این آبها، پایپینگ دارویی، انواع مختلف سیستم فیلتراسیون از قبیل فیلتراسیونهای باکتریایی که معمولا مایکرو هستند، فیلتراسیونهای ویروس که نانو هستند،TFF که برای تغذیهی پروتئینها هستند، سیستمهایی برای غیر فعال سازی ویروسها، ستونهای کروماتوگرافی که بیشتر در حوزهی زیست فناوری کاربرد دارند، مخازن هاروس، مخازن ساخت مدیای بیورآکتورها و فرمانتورها، سیستمهای ساخت بافر که در صنایع دارویی کاربرد دارند، سیستمهای CIP که برای شستشوی مخازن هستند و SIP که برای استریل کردن مخازن کاربرد دارند.
از ابتدای تاسیس شرکت تا به امروز موفق شدهایم از خروج 4 تا 5 میلیون یورو از کشور جلوگیری کنیم. عمده این رقم در سال 96 و 97 رخ داد و انتظار داریم در سال جاری این عدد افزایش یابد.
با تعداد زیادی از شرکتهای دارویی مثل سیناژن، آریا ژن، شرکت دکتر عبیدی، اکسیر و دیگر شرکتهای خارجی مثل ماکوفارمای فرانسه نیز همکاری داریم.
دانشجویان دانشگاههای برتر چه توانمندیهایی باید کسب کنند تا بتوانند در شرکت شما مشغول به کار شوند؟
ما ارتباط خوبی با دانشگاههایی مثل تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس داریم. واقعیتی که وجود دارد این است که در وهلهی اول دانشجویان باید خیلی خوب درس بخوانند و یقین بدانند ظرفیت برای به دست آوردن شغل آیندهای که به دنبال آن هستند برای شان وجود دارد. عمده نیروهای ما در قسمت مهندسی، فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر ایران هستند. حوزههایی که این مهندسین مشغول به کار هستند مهندسی شیمی، مکانیک، برق و اتوماسیون هستند. نکتهی مهم این است که باید هماهنگی دقیق و درستی بین این قسمتهای تخصصی مختلف برقرار گردد و نقش تعامل میان قسمتهای مختلف مهندسی بسیار پر اهمیت است؛ چرا که در نهایت هدف ما این است که به یک نتیجهی مطلوب برسیم.
در جذب نیروی انسانی چه شاخصهایی را مد نظر دارید؟
نیروهای انسانی مورد نیاز ما باید تجربه کاری مناسب و مرتبط به کاری که در اینجا می خواهند انجام بدهند داشته باشند. ما همیشه به اساتید دانشگاه میگوییم که دانشجویان، تجربهی کاریشان را در هنگام تحصیل باید با تعامل با صنعت به دست بیاورند. در دوران کارآموزی نسل ما هم، آن تجربهای که باید به دست می آوردیم، نتوانستیم به دست بیاوریم. دلیل این امر هم آن است که در دوران کارآموزی فرصت خیلی کم است و در سه یا چهار ماه نمی توان به تجربهای خوب دست پیدا کرد و اینکه خود دانشجویان هم چندان مایل به کسب تجربه در این دوران نیستند. متاسفانه دانشجویان بیشتر به دنبال رفع تکلیف هستند و به کارآموزی به عنوان یک فرصت طلایی برای به دست آوردن تجربه در شغل آیندهشان نگاه نمیکنند. من با چند شرکت آلمانی که همکاری کردم متوجه شدم دوران کارشناسی افرادی که آنجا کار میکردند شش ساله است. یعنی چهار سال درس میخوانند و دو سال هم به کارآموزی میپردازند. این وظیفهی دانشگاههای آنجاست که این فرصت را برای دانشجویانشان مهیا کنند و البته دانشجویان هم هیچ دستمزدی در دوسال کارآموزی دریافت نمیکنند. به همین خاطر میبینیم که کشور آلمان در حوزهی صنعت پیشرفت چشمگیری دارد.
در حوزههای صنایع فناوری پیشرفته معمولا چرخهی عمر محصولات کوتاه است و شرکت شما هم از این امر مستثنا نیست. این موضوع چه اثری بر شرکت شما دارد؟
ما به این موضوع پرداختهایم و یک واحد تحقیق و توسعه در شرکت راهاندازی کردهایم تا روی محصولات جدیدتر کار کنیم که در ایران تولید نمیشوند. مثل سیستمهای تولید آب قابل تزریق و تولید بخار خالص. اینها تجهیزاتی هستند که در ایران تولید نمیشوند و از کشورهایی مثل هند و چین به خاطر قیمت پایین وارد میشوند و اگر کیفیت مد نظر باشد از کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و ایتالیا وارد میکنند که متاسفانه ارزبری فراوانی برای کشور به همراه دارد. ما امیدوار هستیم که تا پایان امسال بتوانیم این محصولات را تولید کنیم چرا که پذیرش خوبی در کشور برای این محصولات برای شرکتهای دارویی وجود دارد. هم چنین به تازگی توانستهایم به اروپا صادرات داشته باشیم و بخش خصوصی کشور ترکیه تا به حال حدود 4 میلیارد تومان از شرکت ما خرید داشته است.
در فضایی که شما کار می کنید قطعا تعاملاتی برای حوزه ی صادرات وجود دارد. آیا مشکلاتی در این تعاملات وجود داشته است؟
ما همیشه تعاملات خوبی با وزارت صنایع داشتهایم و دولت همیشه همراه ما بوده است. اما متاسفانه یک دیدگاه برای مشتریان ما وجود دارد که خریدهای خودشان را حتما باید از شرکتهای خارجی انجام بدهند. به عنوان مثال یکی از شرکتها مناقصهای برگزار کرد در حالی که بالای برگهی مناقصه نوشته شده بود سال حمایت از تولید ملی و در اسناد مناقصه که بین شرکتها پخش کردند، نام دو شرکت چینی هم وارد شده بود. این در حالی است که در ایران دو شرکت داخلی وجود دارند و واقعا چه نیازی است که شرکتهای چینی هم در مناقصه شرکت کنند! در پایان مناقصه هم به خاطر قیمت پایینتری که شرکتهای چینی داشتند، توانستند برندهی مناقصه بشوند. قیمت پایین شرکتهای چینی در حالی است که آنها نیروی کار ارزانتری دارند و از مواد اولیه ارزان و با کیفیت پایین استفاده میکنند. نباید فراموش کنیم که بسیاری از شرکتهای ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و باید نگاه مردم وخریداران به شرکتهای ایرانی تغییر کند و بدانند شرکتهای ایرانی میتوانند کیفیت مد نظر آنها را تامین کنند. در بعضی موارد البته ما از دولت گلههایی هم داریم. به عنوان مثال ما از ابتدای امسال نتوانستهایم حتی یک ریال حواله کنیم و از نظر ارزی مشکلات زیادی داریم. بیش از یک ماه است که شرکت ما در صف تخصیص ارز قرار دارد. بعضی از قطعههای مورد نیازمان را نتوانستهایم وارد کنیم و این موضوع باعث شده زمان تحویل پروژههای ما با تاخیر همراه باشد و به همین خاطر مجبور شدهایم که خسارت پرداخت کنیم. شرکتهایی مثل ما که دانش بنیان هستند و با پروژههایی که میگیرند سرپا هستند نیاز دارند که از طرف دولت حمایت شوند.
در حوزهای که شما کار میکنید چه فاصلهای میان ایران و دیگر کشورهای دنیا وجود دارد؟
در محصولاتی که ما تولید میکنیم از نظر کیفیت با دنیا برابری میکنیم. شش ماه پیش بود که به یک نمایشگاه در مسکو رفته بودم مشاهده کردم که محصولات ما کاملا از نظر کیفیت با محصولات کشورهای دیگر برابری میکند و محصولات آنها فقط به خاطر برندشان بود که میتوانست فروش بهتری داشته باشد. حتی در بعضی محصولات، کیفیت محصولات شرکت ما از دیگر شرکتهای خارجی به مراتب بالاتر بود. قطعا میتوانم بگویم در آسیا و خاورمیانه شرکت ما از نظر کیفیت بالاتر از تمام این کشورهاست. متاسفانه خریداران داخلی تمایل بیشتری به استفاده از محصولات چینی و هندی دارند در حالی که اشتباه میکنند. به عنوان مثال اگر قیمت نهایی محصول ما 100 میلیون تومان باشد و هزینه نهایی محصول چینی 80 میلیون تومان، خریدار فقط هزینهی نهایی را مد نظر قرار میدهد و هزینههای دیگر مثل هزینه تست محصول، هزینه سفر به کشور خریدار و دیگر هزینههای جانبی را در نظر نمیگیرد. این موضوع باعث میشود که قیمت محصول چینی برای خریدار تا 120 میلیون تومان افزایش پیدا کند؛ در حالی که اگر از ابتدا محصول ما را خریداری میکرد همان 100 میلیون تومان برایش تمام میشد. موارد دیگر مثل خدمات پس از فروش و ضمانت کیفیت محصولات چینی و نصب آنها قطعا باز هم هزینههایی را به خریدار اضافه خواهد کرد.
تا به حال موفق به کسب چه گواهیهایی شدهاید؟
گواهی ایزو که شرکت ما از مدتها قبل موفق به کسب آن شده است و گواهی دیگری که به تازگی دریافت کردهایم گواهی سی ای اروپا است؛ از این به بعد، به راحتی به کشورهای اروپایی محصول صادر میکنیم و آرم سی ای را روی محصولات مان درج میکنیم.
نمایشگاههایی که در داخل برگزار میشوند چقدر میتوانند برای شرکت شما مفید باشند؟
نمایشگاهی که خیلی برای ما مفید است نمایشگاه ایران فارما است که در حدود چهار سال است در ایران برگزار میشود و به طور تخصصی در حوزهی دارو کاربرد دارد. این نمایشگاه در بحث بازاریابی کمک زیادی به شرکت ما کرده است.
استانداردی که شما در شرکتتان طبق آن تولید میکنید چیست و اینکه آیا در ایران استاندارد خاصی برای تولید تجهیزات دارویی وجود دارد؟
تجهیزاتی که ما تولید میکنیم بر اساس استاندارد ASME BP است. این یک استاندارد آمریکایی است که عمده تجهیزاتی که در حوزه دارو تولید میشوند بر اساس این استاندارد است. اما هنوز استاندارد مشخصی در داخل ایران وجود ندارد.
مزیت بازاری که شما در آن مشغول کار هستید نسبت به بازارهای دیگر در چیست؟
دغدغهای که امروز در خیلی از شرکتهای دارویی وجود دارد بحث معتبرسازی تجهیزات است که برای شرکتهای دارویی بسیار مهم است. شرکت ما از طریق تهیه اسناد پشتیبان توانسته است یک مدیریت کنترل کیفیت خوب داشته باشد و اطمینان مشتریان و خریداران را جلب نماید.
سهم بازار نسبی که اکنون در اختیار دارید چند درصد است؟
به طور دقیق نمیتوانم به شما پاسخ دهم اما تقریبا چیزی حدود 40 درصد سهم بازار شرکتهای دارویی را در اختیار داریم که درصد خوبی است اما در نظر داریم که به 80 درصد برسیم و ظرفیت این سهم را هم در اختیار داریم.
در پایان اگر نقطه نظری دارید بفرمایید.
ما تستهای زیادی روی محصولاتمان انجام میدهیم که یکی از آنها تست رادیوگرافی است که در شرکت های دیگر این اتفاق صورت نمیگیرد. این تست به این منظور صورت میگیرد که یقین پیدا کنیم، جوش به عمق ورق و قطعهای که جوش روی آن انجام شده است نفوذ کرده باشد و کاملا با آن یکی شده باشد. نکتهی بعد اینکه خوشبختانه در سایت شرکت از تجهیزات الکتروپولیش برخورداریم و با توجه به استانداردی که مد نظر ما است، باید صافی سطح قطعاتی که مستقیما با محصول در تماس هستند کمتر از 38/0 میکرون باشد و واحد کنترل کیفیت مان این اطمینان را حاصل می کند و در نهایت گواهی صادر میکند. نباید فراموش کنیم که این تستها هزینهبر است و به همین خاطر قیمت محصولات ما بالا میرود و در عین حال کیفیتی تضمین شده برای محصول به ارمغان میآورد؛ در شرکت آروکو کیفیت مهمترین فاکتور است.